Stulbinantis Paulo Coelho fenomenas, kitaip nepavadinsi. Nors 1988 m. gimtojoje Brazilijoje išleisto "Alchemiko" buvo parduota tik keli šimtai egzempliorių, 1996-aisiais Frankfurto knygų mugėn atvykęs rašytojas jau garsėjo šiuo romanu Europoje bei Amerikoje ir pardavė autorines teises dar kelioms dešimtims užsienio (ir Lietuvos) leidėjų. O 2003 m. Frankfurto knygų mugėje Paulo Coelho, tituluojamas tarptautinio bestselerio autoriumi, pasiekė įspūdingą Guinnesso rekordą – per pusvalandį autografavo gerbėjams iš įvairių šalių "Alchemiką" 57 kalbomis. Tai knyga, šiuo metu pasaulyje išversta į daugiausia kalbų, tarp jų į baskų, islandų, hebrajų, nepalų ir kitas. "Alchemiko" jau parduota 27 mln. egzempliorių šimte penkiasdešimtyje šalių, o visų Coelho knygų tiražas siekia 47 mln. egzempliorių.
Į Lietuvą Paulo Coelho atkeliavo 1996 m., – nuo tada "Vagos" leidykla leidžia jo knygas. Jau išėjo šešios Paulo Coelho knygos ("Alchemikas", "Penktasis kalnas", "Prie Piedros upės - ten aš sėdėjau verkdama", "Veronika ryžtasi mirti", "Demonas ir panelė Prym", "Šviesos kario vadovas"), iš šios mugės parsivežtas naujas bestseleris "Vienuolika minučių".
Komercinę rašytojo sėkmę lemia jo asmenybė. Jaunystėje svajojęs apie aktoriaus kelią, buvęs Brazilijos hipis ir rašęs roko poeziją, patyręs psichiatrinės klinikos paciento ir kalinio dalią, dirbęs teatre, plokštelių parduotuvėse ir spaudoje, galiausiai jis susidomėjo dvasinėmis praktikomis, sekė Carlu Castaneda. Dabar jau senokai gyvena mažame Prancūzijos kaimelyje, kur tik 200 žmonių. Jaunystės romantiški nuotykiai susiliejo su vėlesniais dvasiniais ieškojimais ir tapo jo paprastos, daugelio žmonių širdis pasiekiančios prozos versme. Paulo Coelho vengia sudėtingumo, literatūriškumo, siekia dalintis su skaitytoju savo dvasine, emocine, gyvenimo patirtimi, ieško kuo paprastesnių atsakymų į klausimus apie kūrybos ar gyvenimo prasmę.
Coelho nebijo scenos, bet ja nepiktnaudžiauja. Uždarame vakarėlyje "King Kamehameha" klube, į kurį buvo pakviesti įvairių šalių leidėjai ir žurnalistai, girdėjome Paulą dainuojant. Nors vakaro organizatoriai anonsavo tris jo atliekamas dainas, jis dainavo tik pusantros, nes nori ne soluoti, o bendrauti. Pradėdamas vakarą Coelho padėkojo savo bendražygei – literatūros agentei Monikai R. Antunes ir visiems leidėjams: "Mes visi esame kartu, ir aš labai tuo didžiuojuosi". Autorius džiaugėsi ir savo naujo romano "Vienuolika minučių" sėkme Europoje – jau spėta parduoti 3 milijonus egzempliorių. Įsiminė šiltas Paulo Coelho bendravimas, jo nuoširdumas ir paprastumas. Kalbėjosi su leidėjais ir žurnalistais, nusifotografavo su "Vagos" leidyklos redaktorėmis. Jo mėgstamiausias rūbas – juodi džinsai ir marškiniai. O temperamentingos brazilų ir portugalų melodijos išjudino visus – šokiai truko iki paryčių.
Apie bendradarbiavimo su leidėjais svarbą rašytojas kalbėjo neatsitiktinai. Jam pasisekė: daugelis rašytojų tegali svajoti apie taip gerai dirbančią agentūrą. Išradingoji 1993-iaisiais Barselonoje įsteigtos "Sant Jordi Asociados" agentūros direktorė Monika R. Antunes dirba kartu su Coelho nuo 1989 metų. 1993-iaisiais "Alchemikas" buvo išleistas JAV (I leidimas – 50 000 egz.), teises įsigijo Prancūzijos, Norvegijos, Australijos, 1994 m. – Italijos leidėjai, dar po metų – "Diogenes" leidykla. 1996-aisiais autorines teises įsigijo ir "Vaga". Agentūra organizuoja naujos knygos pristatymus įvairiose šalyse, rašytojo susitikimus su skaitytojais, plataus masto reklamines akcijas, į kurias įtraukiami įvairių šalių leidėjai.
Viena tokių akcijų vyko ir mugėje – įvairiakalbių "Alchemiko" egzempliorių pasirašymas, siekiant pakliūti į Guinnesso rekordų knygą. Agentūra dar vasarą informavo leidėjus apie šią akciją, rengiamą kartu su "Diogenes" leidykla, prašė leidėjų atsivežti į Frankfurto mugę po keletą egzempliorių turimų knygų. Pirmiausia Coelho pasirašinėjo tik "Alchemiką" ir tik tiems laimingiesiems, kurie turėjo rankoje pirkimo čekį ir sugebėjo prasibrauti per minią. Hebrajiško ir dar kelių kalbų "Alchemikų" savininkams buvo leista lipte perlipti stalą, ant kurio puikavosi Coelho knygos įvairiomis kalbomis. Vėliau buvo pasirašomos ir kitos jo knygos. Akcijos metu rašytoją saugojo pora apsaugos vyrukų. Bet pats Coelho visą laiką demonstruoja priklausąs kitam – kūrybos, paprastų žmoniškų santykių pasauliui.
Kodėl apie tai pasakoju? Akivaizdu, kad reklama leidybai ir literatūriniam gyvenimui tampa vis svarbesnė. Rašytojui jau nebeužtenka vien rašyti, norom nenorom tenka įsitraukti į reklaminį sūkurį – kitaip jo vietą užims pramogų verslo žvaigždės. Rašytojais jau vadinami ir tie, kurie tekstų nerašo (šiai kategorijai priklauso ne tik roko žvaigždė Dieteris Bohlenas). Paulo Coelho moka suderinti kūrybą ir reklamą. Kartkarčiais jis dalyvauja efektinguose tarptautiniuose renginiuose, paskui vėl kurį laiką ramiai rašo. Tapęs masinės kultūros reiškiniu, Coelho neužsidarė savo kabinete. Jis rašo esė, straipsnius laikraščiams, bendrauja internetu, keliauja, pasirašinėja knygas. Tačiau kuo paaiškinti sunkiai įsivaizduojamą Coelho knygų tiražą – 47 milijonus egzempliorių? Siekdamas tiesioginio kontakto su skaitytoju, Coelho dosniai atveria savo vidinę patirtį, suprantamai kalba apie žmonių problemas, paties patirtas ir išgyventas. Jis polemizuoja su literatūros kritikais, tvirtina, kad vertinga yra ir tai, kas nėra sudėtinga. Jo knygos ne tik skaitomos, jos veikia žmones, keičia jų likimus, padeda surasti save, pamatyti kitą reiškinių pusę. Susitikimuose su skaitytojais Coelho bendrauja ne tik žodžiais, bet ir akimis, visus laiko savo draugais, turi daugybę gerbėjų.
Coelho magija pagimdė koeljomaniją.